284 COMMENTS: [2007] Ent. L.R.

Developments from the
European Court of
Human Rights: freedom
of expression by the
media in Europe

CARLOS BOTELHO MONIZ AND
EDUARDO MAIA CADETE!

(‘Ef/ Football; Freedom of expression; Journalists; Libel;
Portugal

The European Court of Human Rights (ECHR) on April 26, 2007 in its
Chamber judgment in the case of Colago Mestre and SIC—Sociedade
Independente de Comunica¢do S.A. v Portugal, held that there
had been a violation of Art.10 of the European Convention for the
Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, regarding
freedom of expression, by the Portuguese State.

The applicants are a journalist and Sociedade Independente
de Comunicagdo (SIC), a private Portuguese television broadcaster,
having its registered office in Oeiras, Portugal.

On November 22, 1996, as part of a Portuguese television
programme entitled "'Os Donos da Bola’’ (Masters of the Ball),
SIC broadcast an interview conducted by the journalist with the
General Secretary of UEFA.

The interview, which took place in Amsterdam, focused on
allegations concerning bribery of referees in Portugal and the
actions of the President of the Portuguese Professional Football
League and Chairman of the football club FC Porto. The journalist
described the President of the Portuguese Professional Football
League as ‘“‘the referees’ boss’’, accused him of insulting two
referees and seemed to be eliciting comments from his interviewee
about the concurrent functions exercised by the Chairman of FC
Porto at the time.

The Chairman of FC Porto lodged before Portuguese
authorities a criminal complaint against the applicants, among
others, accusing them of libel through the medium of the press,

I.  Carlos Botelho Moniz (cmoniz@mlgts.pt) is a Partner, and
Eduardo Maia Cadete (maiacadete@mlgts.pt) is a Principal
Associate, in the Competition and European Union Law
Department of Morais Leitdo, Galvio Teles, Soares da Silva e
Associados. Mr Botelho Moniz and Mr Maia Cadete represent
companies and individuals, including those active in the media
sector, before the European Court of Human Rights. They also
advise and represent media companies and news agencies
before the European Commission, Community Courts and
Portuguese authorities.

and sought leave to intervene in the proceedings as an assistant
of the prosecuting authority. Oporto Criminal Court sentenced the
journalist to a fine or an alternative 86-day term of imprisonment,
and ordered the journalist and the television channel jointly and
severally to pay the claimant damages of approximately €3,990.
On October 2, 2002 the Oporto Court of Appeal dismissed an appeal
lodged by the applicants and upheld their conviction.

The journalist and SIC lodged two applications with the
ECHR on March 28 and 31, 2003, respectively. After joining the
applications, the Court declared them admissible on October 18,
2005, 2

The applicants considered that their conviction of
defamation had constituted interference with their right to
freedom of expression. They relied on Art.10 of the Convention.
In the Chamber judgement, the ECHR reiterated that the press
played an essential role in a democratic society. Although it
could not overstep certain bounds, in particular in respect of
the reputation and rights of others, its duty was nevertheless
to impart—in a manner consistent with its obligations and
responsibilities—information and ideas on all matters of public
interest. Not only did it have the task of imparting such information
and ideas: the public also had a right to receive them.

In the present case, it was not in dispute that the applicants’
conviction constituted an interference with their right to freedom
of expression. The interference was prescribed by Portuguese law
and pursued the legitimate aim of protecting the reputation or
rights of others.

The question for the Court to address was whether that
interference was necessary in a democratic society. In this
connection, the Court noted that the Chairman of FC Porto was
well known to the general public and played a major role in
Portuguese public life. Moreover, the interview had not concerned
his private life but solely his public activities as Chairman of a
leading football club and President of the Portuguese football
League. The debate concerning bribery in football is clearly a
question of public interest. As to the expressions used during the
interview, the Court considered that there had been no breach of
journalistic ethics.

In any event, and in view of the context, namely the
heated debate at the time about bribery of Portuguese referees,
the journalist could not be reproached for having addressed in
this manner an issue of great concern to the general public.
Moreover, the interview had been broadcast in a Portuguese
football programme intended for an audience with a particular
interest in and knowledge of the subject-matter. The Court further
considered that the fact that the journalist had not been speaking
in his mother tongue, when he conducted the interview in
Amsterdam, might have had an impact on the wording of his
questions.

The Court also found that the punishment of a journalist by
sentencing him to pay a fine, together with an award of damages

2. According to Art.35(1) of the Convention, the Court may
only deal with the matter after all domestic remedies have been
exhausted, according to the generally recognised rules of
international law, and within a period of 6 months from the date
on which the final decision was taken.

[2007] Ent. L.R., ISSUE 8 © SWEET & MAXWELL LIMITED [AND CONTRIBUTORS]



against him and the television channel employing him, might
seriously hamper the contribution of the press to discussion of
matters of public interest and should not be envisaged unless
there were particularly strong reasons for doing so. However, that
was not the case here.

In those circumstances the Court considered that, whilst
the reasons advanced by the Portuguese courts to justify the
applicants’ conviction might be regarded as relevant, they were
not, however, sufficient and, accordingly, did not serve to meet
a pressing social need. The European Court held, therefore, that
there had been a violation of Art.io of the Convention by the
Portuguese State.

COMMENTS: [2007] Ent. L.R. 285

The Court, unanimously, also considered that the finding
of a violation of the Convention constituted in itself sufficient
just satisfaction for the non-pecuniary damage alleged by the
journalist and awarded him €2,104.72 for pecuniary damage.
In addition, it awarded the applicant company SIC €678.37 for
pecuniary damage and €10,000 to the applicants jointly for costs
and expenses.

[2007] Ent. L.R., ISSUE 8 © SWEET & MAXWELL LIMITED [AND CONTRIBUTORS]



